ישראלי/כללי/מוזיקה/תרבות

שיר לשביזות

הנחת מוצא: מטרת כתבה זו היא בעיקר לגרום לצפייה בסרטונים תמוהים ושינוי החשיבה אודות הקשר בין תוכן אמנותי לתוצאה חברתית. כל מסר נוסף הוא בגדר השערה, והזמנה גם לכם לתהות אודות הקיום האנושי.

במהלך אחד מהשיעורים השנה העלה אחד מהסטודנטים את האפשרות שעקב עלייתם של גורמים פוליטיים מהסוג הלאומי יותר, יחזרו לאופנה הלהקות הצבאיות. מעבר לפספוס הכללי בניתוח הפוליטי (אני לא בטוחה שממלכתיות זה מה שהולך עכשיו) יש פה פספוס גדול בנוגע לתפיסה של מה היו הלהקות הצבאיות ואת השיעור החשוב שהן מלמדות אותנו על אותו ערך מקודש של "תרבות-נגד", "מחאה אמנותית", וכדומה.

היום הרעיון שמוזיקה פופולרית תהיה *ממומנת* ו*מופקת* ו*מבוצעת* וכמובן *משודרת* על ידי המדינה- שניה, לא- הצבא, גורמת לחלחלה אצל כל תלמיד מדעי הרוח ממוצע, וסביר להניח שגם לחלק ניכר מהציבור. ההנחה הזו כמובן מבוססת על ההנחה שמוזיקה זו תכיל בעיקרה תכנים פרו-צבאיים שתפקידם להאדיר את המשטר וכו'

משהו בסגנון הזה:        7b2e8b5e68-b0bc-451a-b768-3817e89242847d

 

אבל הבאנו לפניכם כאן מספר דוגמאות של שירים הממצים מספר גוונים של דיכאון ותסכול על מנת לתהות- למה זה טוב?

hayafimהבורגני מת מבפנים: שיר שעושה חשק להצטרף למועדון 27

 

naarהחייל מת מבפנים: כל פעם שאני חושבת שאני אובר מנתחת את הPTSD של הבחור בשיר הזה אני רואה את הקליפ האמנותי הזה שנראה כמו ההשראה לאיזו סצנה וחצי מ'ולס עם בשיר'

metמתי כספי בשמירה מת מבפנים: מצד אחד שייך לז'אנר ה'שירים על הדבר הזה שחיילים עושים הכי הרבה', מצד שני מכיל מוטיבים אובדניים מהולים בניהיליזם המחושב של אחד שתקוע בשמירה.

hagana

והמפורסם מכולם- בחורה שמעדיפה להיות חפץ דומם: גם אם אתם מכירים את השיר, כנסו לוידיאו ההיסטורי המהמם המכיל הוראות בימוי

איך זה קורה ולמה? מספר אפשרויות לבחירתכם:

  1. ניתן לשער כי בתקופה בה הלהקות והצבא היו קונצנזוס, הבטחון היה כה מופרז שהתכנים עצמם לא צונזרו בפינצטה. בעצם יש פה נסיון עלוב לביקורת שנבלעת ע"י המערכת אה-לה אסכולת פרנקפורט.
  2. אפשר לשער שגם הרגעים המדכאים ביותר יכלו להתפס כגורם מאחד שניתן להזדהות עמו. במקרים בהם אף אחד לא מת- מוות מבפנים  יכול להוות מכנה משותף הנמוך ביותר.

3. כשהצבא הוא נקודת המוצא הבסיסית (סטגדיש) ביותר, לבקר את הצבא זה לא מרד- זה שקול לקיטורים על מזג האוויר. בחברה של היום בה נגיד שערך האהבה סה"כ די מקודש אין לנו בעיה להשמיע שירים על שברון לב או גרוע מכך מחשש שהצעירים לא יתאהבו. זה לא נתפס כ"נגד" זה נתפס כעוד אספקט של המצב.

עכשיו על מנת להפוך את המשחק למעניין יותר- הבה נשאיל את כל השאלות והמסקנות על כל פרק של מראה שחורה, אי פעם.

black-mirror-nosedive

 

מחשבה אחת על “שיר לשביזות

כתיבת תגובה